?????? ??????? ??? ???? ?? ???????????? ???????? ????? ???????

Daar waar het een aantal jaren geleden nog een kansloze missie leek om het handbal binnen de gemeentegrenzen van Veendam nieuw leven in te blazen, ziet het huidige beeld er een stuk rooskleuriger uit. Met een dames1, een midweek dames en een dames B jeugd (in samenwerking met HVA Annen) in de competitie, hebben zich, onder leiding van voorzitter Jan Bult, alle inspanningen uitbetaald. Het huidige bestuur heeft Aeolus uit een diep dal weten te halen en de club weer weten te transformeren tot een volwaardige handbalvereniging.

Ook in de aanloop naar het komende seizoen heeft men niet bepaald stilgezeten. Zo staat er bij aanvang van dit handbaljaar een nieuw gezicht voor de damesgroep. Trainer/coach René Zuidema kwam over van Actief Paterswolde waar hij de damesgroep zes jaar onder zijn hoede had. Daarnaast werken de B meiden sinds 2020 hun trainingen af onder Bart Mik die zijn eigen carriere als speler bij topploeg Hurry-Up combineert met de begeleiding van de jeugd. De midweek dames trainen wekelijks met veel plezier onder Daniella Zuidema, zelf speelster bij Ds1.

Maar daar bleef het niet bij. Aeolus zag kans om een jonge groep E-jeugd (9 en 10 jaar) op te zetten die op de maandagavond van 18:00-19:00 in de Wildervanckhal hun eerste schreden zetten in de handbalsport. Sowieso is de focus gericht op jeugd in alle leeftijdsgroepen. Daar is men binnen de club terecht trots op. Het betekent immers continuiteit voor de handbalsport in Veendam.

In de voorbereiding op het nieuwe seizoen speelde Ds1 een oefenwedstrijd tegen Beilen. Een eerste serieuze testcase sinds het laatst gespeelde officiele duel in oktober 2020. Sindsdien riep Covid-19 de zaalsporten een halt toe.

Beide formatie's lieten zich niet onbetuigd en speelden met volle overgave waarbij wederzijds respect de boventoon voerde. In de aanvangsfase ontliepen de ploegen elkaar weinig, na tien minuten stond het 3-4, maar halverwege de 1e helft werd duidelijk dat de Wildervankster formatie nog zoekende was naar de juiste afstemming in defensief en offensief opzicht. De gasten uit Drenthe, met veel druk op de rechter flank, liepen verder weg en stonden halverwege op een terechte 7-12 voorsprong.

Zuidema zette in de rust een aantal zaken in de Aeolus defensie om en dat miste in het 2e bedrijf zijn uitwerking niet. Beilen was even zoekende naar antwoorden en in die periode kwam de thuisploeg terug van 7-12 naar 11-13. Bij 17-17 kwam Aeolus voor het eerst langszij en er ontspon zich een enerverende laatste tien minuten van het duel. En juist daar zaten de gasten telkens aan de goede kant van de score. Uiteindelijk trok Beilen met 20-22 de wedstrijd over de streep en dat was op basis van de 1e helft terecht. Zo werd voor beide opponenten duidelijk waar nog werk aan de winkel is in aanloop naar de eerste competitieronde in het eerste weekend van oktober.